Köpvillkor

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. Du kommer då få ett orderbekräftelse till den mejladress du har uppgett i samband med din order. Unimart.se drivs utav Unimart Sweden AB. Köpavtalet är tecknat med Unimart Sweden AB, organisationsnummer 559406-8362.

Alla ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Ifall du ser eventuella felaktigheter på din order eller du har inte fått någon orderbekreftelse, är det viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice genom att mejla till support@unimart.se för att om möjligt ändra din order.

Vid felaktigheter i t.ex. pris, leveranstid eller andra tryckfel förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

All bildinformation på Unimart.se skall ses som illustrationer och Unimart.se kan ej garantera att bildmaterialet återger varans exakta utseende eller beskaffenhet.

Priser:
Alla priser är i svenska kronor, inklusive moms och exklusive frakt. Fraktfritt vid köp över 1000 kr. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och förbehåller oss rätten till ändring av samtliga priser utan föregående avisering. Vi förbehåller oss rätten att makulera en kvitterad order vid uppenbart fel i prissättning för varan pga. felskrivning.

Betalningssätt:
I samarbete med PayPall erbjuder vi betalning via kredit/debit kort.

Leverans och frakt
Våra normala leveranstid är 3-5 arbetsdagar. Beställningar som gjorts under helger samt röda dagar skickas tidigast arbetsdagen efter. Vid hög orderingång kan förseningar uppkomma med någon arbetsdag extra. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-post: support@unimart.se.

Många av våra försändelser levereras till ett postombud eller paketskåp där du ska hämta det med hjälp av SMS-avisering och legitimation alternativt Bank-ID. Ombuden tillhandahåller paketet i 7 dagar, innan det skickas i retur till oss. Paketskåpsreturer skickas automatiskt tillbaka efter 5 dagar
Det är viktigt att du alltid hämtar ut dina beställningar inom tidsramen från det att ditt paket ankommit till postombudet/skåpet.

  • För ej utlösta paket med ett värde under 150 kr kommer vi dra av 50 kr på din återbetalning.
  • För ej utlösta paket med ett värde på 150-700kr kommer vi dra av 100kr på din återbetalning.
  • För ej utlösta paket med ett värde över 700kr samt på skrymmande paket kommer vi dra av 300kr på din återbetalning för att täcka uppkomna kostnader.
  • För ej utlösta paket med ett värde över 2500kr kommer vi dra av 800kr på din återbetalning.

Om du har valt att betala med vår kreditlösning via Klarna kommer ovan belopp finnas kvar på din faktura/delbetalning beroende på varuvärdet av din order.

Terminalpaket
De varor där man godkänner leverans till Schenker terminal måste hämtas ut inom 4 dagar från ankomst till terminalen. För ej utlösta terminalpaket kommer vi dra av 300/800kr beroende på paketets vikt

Hempaket
Orders över 20kg kan bli hempaket. Det kommer inte att stå i kassan men du kommer bli informerad om det sker. Schenker tar kontakt med dig om hemleverans, denna leverans måste ske inom 4 dagar från ankomst till terminal. För ej utlösa hempaket kommer vi att dra av 300/800kr beroende på orderns värde

Transportskada:
Vi ansvarar för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. 

Leveransförsening:
Om leveransen försenas meddelar vi dig detta. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning.

Ångerrätt och byten:
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, från mottagandet av din leverans. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen meddelar du detta via e-post till support@unimart.se. Retur till Unimart.se med hänvisning till ångerrätten skall ske senast inom 30 dagar från ångerfristens sista dag.

Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet enligt lag eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskning. Ångerrätt gäller inte data/tv-spel och minneskort om plasten/förseglingen är bruten. Ångerrätt gäller inte för hygienartiklar inom kropp-, tand- och hårvård och hörlurar inom kategorin in-ear och bluetooth headset där förpackning/försegling är bruten. Ångerrätt gäller inte för företag. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Returfrakten bekostas utav kunden. Kontakta ditt närmsta postombud eller Schenker för prisuppgifter för returneringen av din produkt. Återbetalning sker inom 5–15 arbetsdagar efter att vi har mottagit och behandlat din retur. Vid obetald faktura makuleras/tas den bort vid mottagandet av returen.

Alla returer skickas till:
Unimart Sweden AB
Valstavägen 70
19550 Märsta

Försändelsen måste då skickas som företagspaket så att den kan levereras till vår returadress. Vi har ingen möjlighet att lösa ut paket som levereras till postombud.

Om du önskar att byta en vara returneras den inom ånger enligt instruktionerna ovan. I samband med det lägger du en ny och separat order på den nya varan du vill byta till.

Gåvor och donationer till välgörenhet omfattas ej av distansavtalslagen och returneras inte vid eventuell ånger av övriga köpet.

Öppet köp:
Vi vill att du ska känna dig extra trygg när du handlar hos Unimart.se och därför erbjuder vi dig 30 dagars Öppet köp utöver ordinarie ångerrätt.
Observera att retur inom Öppet köp gäller endast vid obruten förpackning. Returfrakten bekostas utav kunden.
Öppet köp gäller ej specialbeställda varor, varor som anpassats till kunden, tjänster, samt övriga till ordern debiterade kostnader.

Garanti och reklamation:
Unimart.se säljer alla produkter med garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen. Om det är någon produkt som omfattas utav en längre garantiperiod står detta i produktbeskrivningen. Garantin täcker eventuella produktionsfel som produkten kan vara behäftad med. Utöver garantin gäller tre (3) års reklamationsrätt på ursprungliga fel i enlighet med konsumentköplagen. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Köparen skall vid reklamation efter garantitidens utgång påvisa att det fel man anmärker på är ett ursprungligt fel och fanns redan vid leveranstillfället.

Undantaget från garantin är slitagedelar såsom däck, slangar, batterier och glödlampor. Slitagedelar levereras med sex (6) månaders funktionsgaranti med undantag för vad som kan anses som normal förslitning. Spara alltid faktura eller garantibevis för att garantin skall gälla. Vid eventuell reklamation, kontakta Unimart.se via e-post sales@unimart.se. Vid reklamation ska produkten återsändas i sitt original, eller därmed jämförbart, emballage.

Sekretess, personuppgifter och marknadsföring (GDPR):
När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är Unimart Sweden AB som är ett svenskt bolag registrerad hos Bolagsverket med organisationsnummer 559406-8362 och har sitt säte i Märsta. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy. Du kan självfallet även kontakta oss på support@unimart.se om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter.

Om du inte särskilt givit ditt godkännande kontaktar vi dig inte i marknadsföringssyfte. Vi säljer aldrig dina kunduppgifter vidare till tredje part.

Allmän information:
Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Tvist med företag avgörs som regel i domstol.